Dwumasa, czy może koło sztywne?

Dwumasa, czy może koło sztywne?

22 maja, 2019 Wyłączono przez Z R

Funkcja koła zamachowego

Koło zamachowe jest elementem powstałym wraz z pierwszym silnikiem i zapewnia jego rozruch oraz równomierną pracę. Służy przede wszystkim do bezpiecznego przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, upłynniając jego pracę i wytłumiając drgania. Od koła zamachowego wymaga się trwałości i wytrzymałości. Dlatego wykonuje się je z metalu, zazwyczaj ze stali lub żeliwa, a w niektórych wersjach sportowych z aluminium.

Na czym dokładnie to polega? Podczas rozruchu silnika wytwarzany jest moment obrotowy, który wzrasta wraz z przyspieszaniem, a ściślej przy wzroście mocy. Wraz z tym wzmagają się drgania silnika, które są przenoszone na sprzęgło i dalsze, współpracujące z nim elementy, m.in. na wał korbowy. Podczas pracy powstają wibracje i hałas. Właśnie koło zamachowe odpowiada za zniwelowanie tych czynników, chroniąc tym samym inne elementy auta przed zużyciem. W silnikach ze standardowym (sztywnym) kołem zamachowym do niwelowania drgań i hałasu służy tarcza sprzęgła. Dokładniej tłumiki drgań pod postacią wmontowanych w tarczę sprężyn lub gumowych tulei.

Dzięki postępowi technologicznemu nawet moc silników o niskich pojemnościach uległa w ostatnich latach znaczącemu zwiększeniu. Oznacza to również podwyższenie momentów obrotowych. Dotyczy to wszystkich silników, a zwłaszcza wysokoprężnych, których wydajność wzrosła do tego stopnia, że zwykłe koło zamachowe ze współpracującą z nim tarczą sprzęgła nie są w stanie wytłumić wibracji i hałasu przez takie silniki generowanego. Z tego względu stało się konieczne znalezienie rozwiązania, które umożliwi równomierną pracę takim silnikom. Od 1999 roku w silnikach diesla stosuje się nowy wynalazek- koło zamachowe dwumasowe.

Koło sztywne kontra koło zamachowe dwumasowe

Porównanie pracy koła sztywnego z kołem dwumasowym wypadnie zawsze na korzyść tego drugiego, ponieważ jest ono znacznie bezpieczniejsze dla silnika. Ponadto takie rozwiązanie efektywniej tłumi generowane hałasy i wibracje, zwiększając komfort użytkowania auta. Dwumasa pozwala na łatwiejszą zmianę biegów, płynniejszą jazdę na niskich obrotach silnika ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa oraz na łagodniejsze włączanie i wyłączanie silnika. Konieczność stosowania kół dwumasowych wynika z faktu, że moment obrotowy w ciągu ostatnich lat wzrósł w silnikach ok. dziesięciokrotnie i zwykłe koło sztywne nie jest w stanie wytrzymać tak dużych obciążeń.

Na niekorzyść kół dwumasowych przemawia jedynie wysoka cena, a co nierzadko wywołuje złość i konsternację u właścicieli diesli”. Dzieje się tak dlatego, że zakup auta z silnikiem wysokoprężnym spowodowany jest zazwyczaj możliwością oszczędności uzyskiwanych na zużyciu paliwa. Awaria koła dwumasowego generuje niestety wysokie koszty, nawet rzędu kilku tysięcy złotych. Jakby tego było mało, zazwyczaj z wymianą dwumasy wiąże się konieczność wymiany sprzęgła, a co koszty podnosi. Takie zdarzenia zaś często powodują chęć dokonania naprawy kosztem mniejszym.

Dochodzi wówczas do sytuacji, w których właściciel auta z koniecznością takiej naprawy decyduje się na zakup części używanych. Jest to rozwiązaniem nie do przyjęcia. Po pierwsze nigdy nie wiadomo, czy takie części są sprawne. Żaden mechanik nie da nam na nie gwarancji. Takie uzyskujemy bowiem jedynie przy montażu części fabrycznie nowych. Po drugie pokusa takiej naprawy kończy się zazwyczaj tym, że i tak trzeba zakupić nowe części i zapłacić za ich montaż. A po trzecie części uszkodzone mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na inne podzespoły auta.

Dowiedz się więcej o sztywnych kołach zamachowych tutaj.

Konwersja dwumasy na sztywne koło zamachowe

Nie jest to możliwe w wypadku każdego auta, ale w niektórych modelach istnieje możliwość konwersji koła dwumasowego na koło sztywne, a jedynym warunkiem jest konieczność wymiany kompletnego modułu, czyli pełnego zestawu koła zamachowego ze sprzęgłem. Takie moduły są specjalnie wzmocnionymi konstrukcjami, zdolnymi sprostać naprężeniom wytwarzanym przez współczesne, mocne silniki. Takie moduły znacznie się różnią od standardowych kół zamachowych i nie ma mowy o zastępowaniu ich właśnie nimi. Zaletą takiej konwersji jest możliwość oszczędności rzędu 20, a nawet 60% ceny koła dwumasowego. Wadą, że nie do każdego silnika takie rozwiązanie istnieje.

Nie wolno decyzji o konwersji podejmować samodzielnie. Nawet jeżeli jesteśmy miłośnikami czterech kółek i prawdziwymi zapaleńcami, pamiętać należy o tym, że decyzje o zastosowaniu takiego, czy innego rozwiązania w danym aucie, zawsze powinien podejmować fachowiec. Czasami warto wydać więcej pieniędzy na zestaw z kołem dwumasowym, aby mieć pewność, że takie rozwiązanie zapewni komfort bezpiecznego użytkowania samochodu.