koło jednomasowe 1.9 TDI

Konwersja koła dwumasowego na koło jednomasowe 1.9 TDI

Konwersja koła dwumasowego na koło jednomasowe 1.9 TDI

Lata 90. XX wieku przyniosły ogromny postęp technologiczny w dziedzinie siłowników samochodowych, skutkujący produkowaniem jednostek o wysokich mocach i jednocześnie stosunkowo niskich pojemnościach, przez co wzrósł ich moment obrotowy. Szczególnie wzrosła wydajność jednostek wysokoprężnych. Potrafią one generować tak wysoki moment obrotowy, iż zwykłe koło zamachowe nie jest w stanie wyeliminować hałasy i wibracji oraz umożliwić równomierną pracę jednostki. W odpowiedzi na wysilenie nowoczesnych silników wynalezione zostało koło dwumasowe. Od 1999 roku stanowi standardowe wyposażenie znacznej ilości samochodów. Szczególnie tych z jednostkami diesla, a także coraz częściej z silnikami benzynowymi.

Koło dwumasowe w porównaniu ze sztywnym kołem jednomasowym stanowi znacznie bardziej bezpieczne dla jednostki i wydajne rozwiązanie. Ponadto dwumasa dzięki efektywnemu tłumieniu hałasów oraz wibracji generowanych przez silnik zapewnia komfortową jazdę samochodem. Koło dwumasowe umożliwia płynną jazdę w momencie niskich obrotów dzięki czemu ograniczone zostaje spalanie paliwa.

Dwumasa posiada jednak znaczną wadę w postaci wysokiej ceny. Jest to jedna z najdroższych części ulegających zużyciu wskutek normalnej eksplotacji we współczesnych samochodach. Wysokie ceny koła dwumasowego w samochodach z silnikiem 1.9 TDI sprawiają, iż ich właściciele decydują się na zakup używanych podzespołów. Takie rozwiązanie jest bardzo ryzykowne. Nigdy nie mamy gwarancji jak długo używana dwumasa nam posłuży. W związku z tym istnieje duże ryzyko, iż w stosunkowo niedługim czasie powrócimy do serwisu. Dodatkowo poniesiemy podwójne, wysokie koszty robocizny.

Koło jednomasowe 1.9 TDI zamiast dwumasy

Istnieje bezpieczny i korzystny sposób na zminimalizowanie kosztów wymiany dwumasy. Niektóre modele samochodów wyposażonych w silniki 1.9 TDI posiadają możliwość zastąpienia koła dwumasowego jednomasowym sztywnym kołem zamachowym. Warunkiem konwersji dwumasy na sztywne koło jednomasowe 1.9 TDI jest wymiana pełnego zestawu zawierającego jednomasowe koło zamachowe a także kompletne sprzęgło – łożysko, tarczę oraz docisk. Zestawy przeznaczone do konwersji koła dwumasowego na jednomasowe posiadają specjalnie zaprojektowaną tarczę sprzęgła. Dzięki niej możliwe jest tłumienie wibracji oraz hałasów. Taka tarcza różni się znacznie od standardowej, jest wyposażona w większe sprężyny tłumika drgań. Znajdujące się w zestawie do zastąpienia dwumasy sztywne koło zamachowe posiada trwałą, jednolitą konstrukcję. Dzięki temu nie ulega awariom tak jak ma to miejsce w przypadku oryginalnego koła dwumasowego.

Największą zaletą zastąpienia dwumasy kołem jednomasowym 1.9 TDI jest oszczędność oscylująca w granicach od 20% do nawet 60%. Ponadto, dzięki konwersji koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe w przypadku awarii sprzęgła istnieje możliwość wymiany samego tego podzespołu, bez koła zamachowego. W przypadku samochodów z kołem dwumasowym specjaliści zalecają wymianę dwumasy za każdym razem, gdy zachodzi konieczność wymiany kompletu sprzęgła co znacząco potęguje koszty naprawy.

Dodaj komentarz