Co to jest sprzęgło dwumasowe?
5 września, 2022Sprzęgło dwumasowe to rodzaj sprzęgła, które wykorzystuje koło zamachowe o dwóch masach zamiast jednej. Podczas gdy koło zamachowe sztywne przenosi napęd z silnika na sprzęgło i dalej do skrzyni biegów, koło dwumasowe oprócz tego dodatkowo redukuje wibracje, drgania i hałas dzięki systemowi amortyzacji umieszczonemu pomiędzy dwoma masami.
Jaka jest różnica między zwykłym sprzęgłem a dwumasowym?
Sprzęgło i koło zamachowe to sąsiadujące ze sobą elementy, które są ze sobą ściśnięte w trakcie jazdy na biegu i odsuwają się od siebie przy wciśnięciu pedału sprzęgła. Koło zamachowe jest połączone z wałem korbowym silnika, z kolei sprzęgło – z wałem skrzyni biegów.
Sztywne koło zamachowe to jednolity odlew, który dzięki swojej masie wyrównuje pracę silnika i przekazuje napęd na sprzęgło. Koło dwumasowe oprócz tego dzięki swojej budowie niweluje drgania i przenosi napęd na sprzęgło redukując hałas i wibracje szkodliwe dla układu napędowego.
Jak jeździć ze sprzęgłem dwumasowym?
Ponieważ budowa sprzęgła dwumasowego jest bardziej skomplikowana niż sztywnego, złe nawyki operowania sprzęgłem mogą znacznie skrócić jego żywotność. A zatem, oto kilka zasad, które pozwolą na długą bezawaryjną jazdę ze sprzęgłem dwumasowym:
- Nie ruszaj i nie przyspieszaj zbyt gwałtownie z niskich obrotów.
- Uruchamiaj i wyłączaj silnik z wciśniętym pedale sprzęgła.
- Staraj się jeździć płynnie, bez szarpania. Sprzęgło dwumasowe woli dłuższe, płynne trasy od dynamicznej jazdy miejskiej.
- Unikaj jazdy na zbyt niskich prędkościach obrotowych. Eco-driving być może pomoże Ci zaoszczędzić parę groszy na paliwie… które wkrótce wydasz na wymianę sprzęgła dwumasowego.
- Zrezygnuj z chip tuningu. O ile dwumasa ma drobną zakładkę na większą moc, o tyle solidny chip tuning sprawi, że straci swoje właściwości amortyzujące, rozpadnie się szybciej niż byś sobie tego życzył, a ty stracisz gwarancję na część.
Po czym poznać, że dwumasa jest do wymiany?
W przypadku uszkodzenia koła dwumasowego charakterystyczne objawy to:
- niepokojące dźwięki (piski, stuki) przy puszczaniu pedału sprzęgła, przy gaszeniu i odpalaniu silnika lub przy dynamicznym dodawaniu gazu
- szarpanie i wibracje dochodzące z okolic skrzyni biegów, wyczuwalne także na karoserii
- zwiększone drganie i hałas na biegu jałowym
- utrudniona lub niemożliwa zmiana biegów
Ile kosztuje wymiana sprzęgła dwumasowego?
Za samą robociznę zapłacimy 300-800zł w zależności od modelu samochodu. Z kolei cena części waha się dużo bardziej – od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Zależy to oczywiście od modelu samochodu, ale także od producenta części, które zamierzamy kupić.
Porównaj ceny sprzęgieł dwumasowych do swojego samochodu w sklepie internetowym Sprzegla24.pl.