Sprzęgło dwumasowe – wszystko co musisz wiedzieć
30 listopada, 2020Sprzęgło dwumasowe jest stosunkowo młodym wynalazkiem. Mimo młodego wieku udało mu się okryć zła sławą i znaleźć swoje miejsce w historii motoryzacji. Pierwsze skojarzenie właścicieli samochodów związane ze sprzęgłem dwumasowym to duże koszty i unieruchomienie samochodu podczas długiej podróży.
Różnica między sprzęgłem dwumasowym a zwykłym
W sprzęgle dwumasowym, do przeniesienia momentu obrotowego służy koło zamachowe dwumasowe, wraz z tarczą i dociskiem sprzęgła. Natomiast w przypadku sprzęgła z kołem jednomasowym „zwykłym”, tarcza sprzęgła nie posiada tłumików drgań, są one umieszczone wewnątrz koła zamachowego.
Dbanie o sprzęgło dwumasowe
Wytrzymałość sprzęgła szacuje się na około 15 000 – 200 000 kilometrów. Może oczywiście występować znaczna różnica w wytrzymałości, w zależności od stylu jazdy i użytkowania samochodu. Pewne zabiegi mogą przedłużyć żywotność koła dwumasowego. W tym celu należy unikać podczas jazdy gwałtownego przyspieszania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Podczas zmiany biegów, pedał sprzęgła należy wciskać do końca i samochód odpalać na wciśniętym sprzęgle. Im mniej obciążymy układ napędowy samochodu tym większą szansę mamy na to, że koło dwumasowe i sprzęgło posłużą dłużej.
W jakich samochodach znajdziemy sprzęgło dwumasowe?
W latach 80. XX wieku kiedy dwumasowe koło zamachowe debiutowało, wyposażano w nie głównie samochody marek premium takich jak Mercedes czy Porshe.
Obecnie trudniej jest znaleźć samochód ze sprzęgłem „zwykłym” niż dwumasowym. Wielu producentów decyduje się na taką zmianę, głównym powodem jest rosnącą moc i moment obrotowy nowoczesnych aut. Układ z kołem dwumasowym jest w stanie wytrzymać znacznie większe siły. Inne powodu, to między innymi cichsza i łagodniejsza praca układu napędowego auto oraz ochrona skrzyni biegów.
Czy jest możliwość zmiany sprzęgła dwumasowego na zwykłe?
Istnieją zestawy modyfikacyjne z koła dwumasowego na jednomasowe do wielu samochodów. Takie zestawy zawierają wszystko co potrzebne aby wyeliminować potencjalnie generujące problemy podzespoły, takim jak koło dwumasowe. Zestawy opracowane są specjalnie do tego celu i mimo różnić w budowie, nie ma różnicy podczas użytkowania samochodu. Zestawy pozwalają na zaoszczędzenie pieniędzy przy wymianie kompletnego sprzęgła.
W ofercie sprzegła24.pl znajdują się zestawy do takich samochodów jak:
- Alfa Romeo
- Audi
- BMW
- Citroen
- Fiat
- Ford
- Hundai
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Renault
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Suzuki
- Toyota
- Volvo
- Volksvagen
Sprzęgło dwumasowe a benzyna
Wiele samochodów z silnikami benzynowymi posiada turbodoładowanie, co sprzyja zastosowaniu koła dwumasowego. Wolnossące samochody również często wyposażone są w sprzęgło dwumasowe. Nie prawdą więc jest, że koła dwumasowe montowane są tylko w samochodach wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym i turbosprężarki.
Sprzęgło dwumasowe a cena
Cena zazwyczaj jest nieco wyższa niż sprzęgła „zwykłego”. Podstawowym powodem wyższej ceny jest wytrzymałość, ponieważ sprzęgło dwumasowe musi przenosić większy moment obrotowy. Działają większe siły, dlatego też sprzęgło musi być wykonane z grubszych jak i również droższych materiałów.
Uszkodzenie sprzęgła dwumasowego
Najczęściej występującym objawem uszkodzenia sprzęgła jest ślizganie się, gdy tarcza wytrze się do tego stopnia, że ni ma możliwości aby odpowiednio była dociśnięta do koła dwumasowego i przenoszenie mocy na skrzynię jest ograniczone. Objawem uszkodzonego sprzęgła może być również hałas lub wstrząs karoserii. Mimo że objawy zazwyczaj są bardzo wyraźne i niemal zawsze precyzują uszkodzenie, należy udać się do mechanika w celu poprawnej diagnozy.
Przeczytaj także: Dwumasa czy koło sztywne?