dlaczego sprzęgło nisko bierze?

Dlaczego sprzęgło nisko bierze?

Sprzęgło jest jedną z najbardziej eksploatowanych części w samochodzie. Na stopień zużycia tego elementu ma wpływ wiele czynników – od jakości materiałów, z których jest wyprodukowany, stylu jazdy i przebiegu. Wszystko to w końcu zaowocuje wizytą u mechanika, za którą można słono zapłacić, gdyż sprzęgło i koło dwumasowe kosztuje niemało. W trakcie dłuższej eksploatacji lub nawet zaraz po wymianie elementu mogą pojawić się różne niepokojące efekty. Na przykład może się zdarzyć, że sprzęgło bierze nisko lub bardzo wysoko. Co to oznacza? Skąd się to bierze?

Jak powinno działać sprzęgło?

Przed analizą potencjalnych usterek warto sobie uświadomić, jak wygląda właściwe działanie sprawnego elementu. Prawidłowo działające sprzęgło powinno brać mniej więcej w połowie wysokości lub nieco bliżej podłogi. Im wyżej, tym gorzej, gdyż oznacza to, że ta część jest już mocno zużyta i prędzej czy później będzie nadawała się wyłącznie do wymiany. Sam pedał również nie powinien stawiać większego oporu, a biegi winny wchodzić płynnie i gładko.

Niskie sprzęgło – powody i konsekwencje

Niestety, każda część może mieć swoje mankamenty, nie inaczej jest w tym przypadku. Sytuacja, gdy trzeba znacząco puścić pedał sprzęgła, by samochód ruszył, jest dość częsta. Czasem też występuje zjawisko odwrotne – gdy pojazd rusza zaraz po delikatnym popuszczeniu pedału. Wtedy mówi się, że sprzęgło bierze zbyt nisko. Jakie mogą być tego przyczyny?

Jeśli taka sytuacja pojawiła się nagle, podczas użytkowania samochodu, może to być usterka tarczy dociskowej sprzęgła. Ta awaria wiąże się często z ciężką pracą pedału sprzęgła. W takim wypadku czym prędzej należy udać się do mechanika.

Czasami niepokojące może być też działanie sprzęgła zaraz po wymianie na nowe. Gdy sprzęgło nisko bierze po wymianie na nowy zestaw, nie oznacza to, że jest fabrycznie wadliwe, wręcz przeciwnie. Jest to normalne zjawisko, które jest efektem innego działania nowych, grubszych okładzin, co w praktyce daje inne odczucia podczas wciskania pedału. Z czasem sprzęgło będzie brało nieco wyżej.

Jakie są konsekwencje ewentualnej usterki? Przede wszystkim samochód będzie lekko szarpał podczas ruszania i zmiany początkowych biegów, na przykład z pierwszego na drugi.

Kiedy decydować się na wymianę sprzęgła?

Jeśli omawiany efekt pojawił się zaraz po kupnie nowego zestawu, nie ma powodów do obaw. Mniejszy komfort podczas prowadzenia pojazdu z czasem zniknie lub po prostu się do niego przyzwyczaimy. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku bardziej wyeksploatowanych części. Jeśli sprzęgło się ślizga, autem często szarpie i trudno jest wyczuć stawiający duży opór pedał, nie pozostaje nic innego, jak wizyta u mechanika.

Jak zminimalizować ryzyko uszkodzenia sprzęgła?

Przede wszystkim należy zmienić swój styl jazdy na mniej agresywny. Nie należy też nadużywać tzw. „półsprzęgła”. Podczas stania na światłach lepiej jest wrzucić luz, a w trakcie hamowania silnikiem stopniowo zmieniać biegi. Trzeba też pamiętać, by zawsze dociskać sprzęgło do końca. Dzięki temu znacznie wydłuży się żywotność elementu.

Dodaj komentarz