sprzęgła w Kia Sportage

Kia Sportage – typowe usterki sprzęgła

Kia Sportage to samochód południowokoreańskiego producenta, który na polskim rynku jest oferowany już od bardzo dawna. W dzisiejszym wpisie sprawdzimy, jakie są częste usterki sprzęgła i układu sterowania nim, w tym właśnie aucie. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże właścicielom poprawnie zdiagnozować to, co dzieje się z ich pojazdem, w razie gdyby występowały jakieś niepokojące objawy. Odpowiemy przede wszystkim na pytania dlaczego samochód „nie jedzie”, jak poradzić sobie z pedałem sprzęgła który „wpadł w podłogę”, oraz jak obniżyć koszty naprawy sprzęgła w Kia Sportage.

Najczęstsze awarie sprzęgła

Najbardziej popularnym objawem problemów ze sprzęgłem jest jego ślizganie się. Polega to na tym, że zasprzęglenie nie następuje w stu procentach, wydaje się, jakbyśmy cały czas jechali na tzw. półsprzęgle, czyli trzymając do pewnego stopnia wciśnięty pedał lewą stopą. Gdy wciskamy mocniej pedał gazu, widzimy jak wskazówka obrotomierza gwałtownie podskakuje do góry, słychać też po dźwięku, że silnik zwiększa obroty. Nie ma to jednak przełożenia na prędkość pojazdu, która wzrasta bardzo powoli.

Dlaczego sprzęgło się ślizga?

Ślizganie najczęściej spowodowane jest zużyciem się tarczy sprzęgłowej. Gdy cały materiał cierny zostanie zużyty, tarcza znacznie zmniejsza swoją grubość, przez co sprężyna docisku nie jest już w stanie zapewnić odpowiednio mocnego jej ściśnięcia i przy większym obciążeniu dochodzi do uślizgu. Jednak czasami przyczyna jest bardziej prozaiczna, a tkwi w hydraulicznym systemie sterowania sprzęgłem w Kia Sportage. Mogło dojść do awarii pompy, lub wysprzęglika z siłownikiem hydraulicznym. Czasami układ może być po prostu zapowietrzony, przez co naprawa nie będzie wymagała żadnej wymiany części.

Problemy ze sterowaniem

Wcześniej opisany problem z hydraulicznym układem sterowania może jednak przyjąć nawet bardziej poważne rozmiary. Specjaliści ze sklepu sprzeglo.com.pl twierdza, że czasami zdarza się, gdy pedał sprzęgła w Kia Sportage nagle „wpadnie w podłogę” i już nie wróci do swojej normalnej pozycji. Sprzęgło pozostaje jednak przez cały czas załączone, wobec czego nie możemy zmieniać biegów, a zatrzymanie się spowoduje zaduszenie i zgaszenie silnika. Jedyne co możemy zrobić, to wyszarpać lewarek zmiany biegów w pozycję „luzu”, czyli biegu neutralnego, zanim jeszcze się zatrzymamy. Później pozostaje już tylko laweta, lub powrót do domu na lince holowniczej.

Czy naprawa jest droga?

Zależnie od tego z jakim problemem mamy do czynienia, koszty naprawy mogą być skrajnie różne. Najwięcej kosztuje wymiana kompletu elementów sprzęgła, spowodowana jego zużyciem – to kilka tysięcy złotych. Jeżeli natomiast problem tkwi w układzie sterowania, kwoty będą znacznie niższe. Wymiana pompy bądź siłownika sprzęgła w Kia Sportage, ewentualnie także przewodów łączących poszczególne elementy układu, to koszt najwyżej kilkuset złotych. Najmniej kosztowne jest odpowietrzenie układu hydraulicznego, które pochłonie jedynie koszt robocizny mechaników i ewentualnie płynu, którego trzeba będzie dolać. Gdyby jednak były potrzebne nowe części, warto zakupić je przez internet, na przykład w sklepie typu sprzeglo.com.pl. Dzięki temu możemy zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent kwoty, którą wydalibyśmy w zwykłym sklepie motoryzacyjnym.

Bardzo ważne jest, byśmy nie jeździli samochodem, gdy tylko zauważymy jakiekolwiek problemy ze sprzęgłem. Pozwólmy najpierw zdiagnozować sprawę mechanikom, jeżeli sami nie posiadamy wystarczającej wiedzy. Jeżeli naprawa nie będzie wymagać wymiany sprzęgła, ale usunięcia usterki w układzie hydraulicznym, to nie zapłacimy dużo. Natomiast jeżdżąc ze ślizgającym się cały czas sprzęgłem doprowadzimy prędzej czy później do jego „spalenia” i w konsekwencji uszkodzenia – wtedy wymiana całości będzie już niestety konieczna.

Dodaj komentarz