docisk sprzęgła statim

Sprzęgła samochodowe i ich rodzaje

Sprzęgła samochodowe stosowane współcześnie można podzielić na conajmniej kilka kategorii w zależności od bardzo różnych kryteriów. Najprościej jednak za główne kryterium podziału można przyjąć sposób działania sprzęgła. W ten sposób możemy określić trzy główne grupy sprzęgieł stosowanych w dzisiejszych autach:

  • sprzęgła cierne
  • sprzęgła elektromagnetyczne
  • sprzęgła hydrokinetyczne

Wszystkie te mechanizmy  odpowiadają za przenoszenie momentu obrotowego. Umożliwiają jednocześnie zmienianie biegów w samochodzie, płynne ruszanie samochodem z miejsca oraz zatrzymywanie się auta przy włączonym silniku.  Sprzęgła samochodowe w ogólnym zarysie pozwalają tymczasowo rozłączyć silnik i skrzynię biegów przez co możliwe staje się ich ponowne sprzęgnięcie zachodzące przy jednoczesnym wyrównaniu prędkości silnika i skrzyni biegów.

Sprzęgła cierne

Tarczowe sprzęgła cierne są w tej chwili mechanizmem najczęściej chyba stosowanym – zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych.  Sprzęgło tego typu obsługiwane jest przez kierowcę za pomocą wciśnięcia pedału sprzęgła.

tarcza sprzęgła
tarcza sprzęgła Statim

Sprzęgło takie zbudowane jest z tarczy sprzęgła oraz tarczy dociskowej oraz sprężyny dociskowej.  Do poprawnego działania niezbędne są jeszcze dźwigienki wyłączające i łożysko wyciskowe. Na wale korbowym silnika zamontowane jest również koło zamachowe, które w okresach pomiędzy suwami pracy tłoków gromadzi energię kinetyczną wału, dzięki czemu może on pracować również wtedy gdy żaden z tłoków silnika w danej chwili nie znajduje się w suwie pracy.

Sprzęgło elektromagnetyczne

Sprzęgła elektromagnetyczne stosunkowo rzadko stosuje się w układach napędzających dzisiejsze samochody.  Ten rodzaj sprzęgła najczęściej spotyka się przy sprężarkach klimatyzacji. Montuje je się także przy wentylatorach chłodnicy. Wymagają one bowiem nieprzerwanego zasilania ich energią elektryczną oraz nie pozwalają na nawet najmniejszy poślizg.

Sprzęgła hydrokinetyczne.

W samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów wykorzystywane były do tej pory sprzęgła samochodowe, których działanie opierało się na wymuszonym obiegu specjalnej cieczy wewnątrz tego mechanizmu. Moment obrotowy przekazywany jest tu z pompy połączonej z wałem korbowym do połączonej ze skrzynią biegów turbiny. Sprawność takiego sprzęgła jest nieco mniejsza niż w przypadku sprzęgła z elementami ciernymi, dlatego mimo wielu zalet takiego rozwiązania, coraz częściej również w skrzyniach sterowanych automatycznie montowany jest mechanizm wykorzystujący jednak elementy cierne. 

Dodaj komentarz