sztywne koło

Sztywne koło – niekonwencjonalny sposób na kosztowną dwumasę

Niepokojące drgania rozchodzące się po całym samochodzie mogą doprowadzić kierowce do szału – są uciążliwe do zniesienia i najczęściej oznaczają duże koszty naprawy. Mowa oczywiście o owianym złą sławą kole dwumasowym!

W samochodach posiadających dwumasę, prędzej czy później można spodziewać się niezwykle kosztownej naprawy tego elementu. Koło dwumasowe spełnia różnorakie funkcje w samochodzie, przede wszystkim neutralizuje ono znaczną część drgań przenoszonych na karoserię, rozkłada naddatek energii przekazywanej ze skrzyni biegów, dzięki czemu jazda przebiega płynnie i równomiernie.

Oczywiście na zwiększenie drgań wpływ mogą mieć inne elementy samochodu np. zużyte poduszki silnika (zbudowane z metalu i gumy). Ich zadaniem jest tłumienie drgań, wibracji i bezkonfliktowe połączenie silnika z karoserią auta.

Czy sztywne koło zamiast dwumasy to dobry pomysł?

Chcąc zaoszczędzić nieco pieniędzy, można zdecydować się na wymianę koła dwumasowego na bardziej tradycyjne sztywne koło. Ze względu na prostą i tym samym trwałą budowę sztywnego koła, można przedłużyć bezawaryjną eksploatację samochodu. Takie rozwiązanie ma jednak sporą wadę- pogorszenie komfortu podróżowania takim samochodem. Wiążę się to bezpośrednio ze zwiększonymi drganiami całego pojazdu, a tym samym obniżoną kulturą pracy silnika. Decydując się na montaż sztywnego koła zamiast dwumasy trzeba mieć świadomość, że drgania, hałasy i wibracje będą szczególnie nasilone na niskich obrotach lub na luzie. Takie rozwiązanie może również odbić się negatywnie na innych podzespołach tj. skrzynia biegów, półosie, czy ewentualnie wał napędowy.

Przy wymianie na koło sztywne należy wymienić również tarczę sprzęgła, docisku oraz łożyska których koszt nie jest jednak tak duży w porównaniu z dwumasą.

Wymiana i użytkowanie auta ze sztywnym kołem zamiast dwumasy

Pod względem finansowym cena zamiany koła dwumasowego na sztywne koło jest nadzwyczaj kusząca, dlatego szczególnie w starszych samochodach, aby nie generować dodatkowych kosztów montuje się tańsze sztywne koło. obniżając komfort jazdy. Oszczędności wynikające są duże, dzięki dostępnym na rynku specjalnym zestawom do konwekcji na koło sztywne (jednomasowe). Kupując sztywne koło zamiast dwumasy w takim zestawie można zaoszczędzić od 20% do nawet 60%.

W zastawie dedykowanym do zastąpienia dwumasy, sprzęgło posiada odpowiednio dostosowaną konstrukcję do lepszego tłumienia drgań i dźwięków. Budowa takiego sprzęgła jest inna, niż budowa standardowego sprzęgła. W zależności od modelu i marki auta po takiej wymianie można mniej lub bardziej odczuwać zmianę komfortu na gorsze. Trzeba mieć na uwadze, że montując sztywne koło zamiast dwumasy powinno się zmienić i dostosować styl jazdy do nowych podzespołów. Należy nieco delikatniej ruszać i zwracać baczną uwagę na zakres obrotów silnika podczas jazdy. Alternatywą zmniejszającą koszty jest np. oddanie koła dwumasowego do regeneracji lub nawet zakup używanego koła (co jest skrajnie ryzykownym pomysłem).

Argumenty przemawiające na korzyść koła sztywnego (jednomasowego):

  • Koszt wymiany
  • Koszty eksploatacji i późniejszego użytkowania
  • Wytrzymałość koła zamachowego
  • Żywotność sprzęgła
  • Solidność całego zastawu i oszczędność

Dodaj komentarz