Koło jednomasowe zamiast dwumasowego – zalety i wady

Koło jednomasowe zamiast dwumasowego – zalety i wady

3 kwietnia, 2019 Wyłączono przez Z R

W samochodach o silnikach wysokoprężnych od 1999 roku w standardzie pojawia się koło dwumasowe, które ma za zadanie tłumić drgania pochodzące od pracującego silnika. Niestety jest to element bardzo drogi i kłopotliwy, który trzeba wymieniać co maksymalnie 200 tys.km. Wielu użytkowników bardzo chętnie zamieniłoby je na zwykłe koło zamachowe, jednak jest to niemożliwe. Na szczęście za pomocą zestawu konwersji można zmienić koło dwumasowe na sztywne jednomasowe koło zamachowe.

Jak działa koło jednomasowe?

Koło zamachowe jednomasowe montowane jest w samochodach od początku ich istnienia. Umożliwia płynny rozruch silnika i przenosi moment obrotowy z jednostki napędowej na skrzynię biegów. Często jest także częścią sprzęgła, łącząca wał korbowy z resztą układu napędowego. Przy starszych silnikach o niewielkim momencie obrotowym sztywne koło zamachowe było wystarczające. Wraz ze wzrostem mocy silników wysokoprężnych nastała konieczność zmodyfikowania koła zamachowego i zaczęto stosować koło dwumasowe, wyposażone w tłumik drgań skrętnych. Kiedy zdecydujemy się na wymianę koła dwumasowego na jednomasowe, rolę tłumika drgań skrętnych przejmuje sprzęgło. W tym celu montuje się zestaw konwersji, w którym to tarcza sprzęgłowa wyposażona jest w specjalne sprężyny. Wymiana koła dwumasowego na zestaw konwersji jest prostym zadaniem. Zestaw pasuje idealnie, a więc wystarczy zdjąć starą część i zalożyć nową.

Zamiana dwumasy na koło jednomasowe

Niewątpliwoą zaletą wymiany na koło sztywne jest ekonomia. Taki zabieg jest bardzo korzystny przede wszystkim dla portfela właściciela pojazdu. Sztywne koło zamachowe jest elementem pracującym bezawaryjnie, tak więc nie trzeba martwić się drogimi wizytami w serwisie. Zużyciu podlegać będzie jedynie tarcza sprzęgłowa. Jednomasowe koło spisuje się dobrze w przypadku silników wysokoprężnych o niewielkiej mocy, gdzie nie występują nadmierne drgania. Jak można się domyśleć jego wadą jest to, że nie można zastosować go do dużych silników. Z potężnym momentem obrotowym dobrze poradzi sobie jedynie dwumasa.

Koło jednomasowe – ceny zestawów konwersji

Zestawy składają się z następujących elementów:

  • tarczy i docisku
  • jednomasowego koła
  • łożyska oporowego
  • śrub

Ceny w zależności od modelu samochodu wynoszą od 849 zł (VW Golf) do 1579 zł (BMW 5). Zestawy objęte są gwarancją na 24 miesiące.

Koło jednomasowe a dwumasowe, co wybrać?

Jeśli stawiamy na ekonomię oraz posiadamy samochód z niewielkim i słabym silnikiem, możemy sporo zaoszczędzić montując w nim sztywne koło zamachowe. Jednak gdy mamy mocny silnik, oraz chcemy by jego praca byla równomierna, a komfort jazdy podniesiony najlepiej wybrać koło dwumasowe wysokiej jakości. Samochód wyposażony w jednomasowe koło zamachowe ma bowiem tendencję do szarpania przy ruszaniu i zmianie biegów, co negatywnie odbija się na komforcie podróżowania.