Czym jest sprzęgło samochodowe i jak działa?
19 marca, 2018Czym jest sprzęgło?
Sprzęgło samochodowe jest zespołem elementów umożliwiających przenoszenie napędu pomiędzy wałem napędowym, a wałem napędzanym. Mechanizm sprzęgła pozwala na łączenie i rozłączanie układu wałów, zapewniając płynną pracę samochodu. Połączenie silnika samochodu ze skrzynią biegów przez układ sprzęgła umożliwia przerwanie przekazywania napędu z silnika do kół w sposób bezpieczny i płynny.
Jakie są rodzaje sprzęgieł samochodowych?
Sprzęgło samochodowe, jako element łączący wał napędowy z przekładnią zmiany biegów, musi być kompatybilne z obiema współpracującymi jednostkami. Ze względu na to, że stosuje się różne rodzaje jednostek napędowych, a także różne typy przekładni, konieczne jest stosowanie różnorodnych konstrukcji sprzęgieł. Najbardziej popularnym typem sprzęgła samochodowego jest sprzęgło cierne. Ze względu na popularność tego typu formy, można rozróżnić wiele konstrukcji sprzęgieł ciernych, np. tarczowe, stożkowe, czy bębnowe. Nieco mniejszą popularność zyskały sprzęgła elektromagnetyczne, czy też hydrokinetyczne.
Z jakich elementów składa się zestaw sprzęgła?
Duża różnorodność konstrukcji sprzęgieł powoduje, że trudno jest wymienić jednoznacznie elementy konstrukcyjne. Najpopularniejsze jednak wciąż jest sprzęgło cierne. Na klasyczny zestaw sprzęgła ciernego składają się:
- tarcza sprzęgła,
- tarcza dociskowa,
- sprężyny dociskowe,
- łożysko wyciskowe,
- dźwigienki wyłączające,
- koło zamachowe,
- obudowa sprzęgła.
W jaki sposób działa sprzęgło?
Naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje odizolowanie napędu wału korbowego silnika od tarczy sprzęgłowej. W konsekwencji znika siła tarcia pomiędzy elementami, a tarcza sprzęgła połączona ze skrzynią biegów mogą pracować niezależnie od napędu wału korbowego. Kiedy napęd silnika jest odłączony, możliwa jest zmiana biegów, a także bezpieczne zatrzymanie pojazdu. Ustanie nacisku na pedał sprzęgła powoduje połączenie elementów zestawu sprzęgła z wałem korbowym, dzięki czemu możliwe jest przekazywanie napędu silnika aż do kół samochodu.