Co powinieneś wiedzieć o łożysku sprzęgła?
5 września, 2018Łożysko sprzęgła, lub inaczej tak zwane wyciskowe lub oporowe, to standardowe wyposażenie każdego samochodu. Jego praca głównie polega na pokonywaniu oporu sprężyny talerzykowej docisku sprzęgła. W zależności od konkretnego modelu auta, może być to spowodowane naciskiem na daną sprężynę lub sytuacją, gdzie sprężyna jest odciągana przez łożysko. W obu przypadkach występuje dociśnięcie sprężyny do tarczy sprzęgła.
W celu zapewnienia właściwej pracy, łożysko sprzęgła musi stale współpracować z innymi częściami zespołu. Jednym z takich elementów jest wysprzęglik, który jest inaczej nazywany siłownikiem hydraulicznym. Może on być umieszczony poza skrzynią biegów, jednak czasami łożysko jest połączone z nim i stanowi zintegrowaną całość. Uzależnione jest to od nowości danego modelu samochodu.
Symptomy zużytego łożyska sprzęgła.
Pierwszym objawem, który powinien wzbudzić naszą czujność jest wydobywanie się dziwnych dźwięków. Jeśli podczas jazdy samochodem słychać, że coś huczy, stuka lub turkocze, to może to świadczyć o zużytym łożysku sprzęgła. Wówczas źródło tych dziwnych dźwięków zlokalizowane jest w skrzyni biegów. Czasami hałasy ustępują po wciśnięciu sprzęgła. Niezależnie od tego, czy łożysko jest umieszczone w wysprzęgliku centralnym, czy stanowi zupełnie odłączną część tego elementu, objawy będą podobne.
Słyszalne niestandardowe dźwięki nie utrudniają Nam prowadzenia samochodu. Znacznie gorszą sytuację będzie wystąpienie poważniejszej usterki. Może ona uniemożliwić proces wysprzęglania. Czasami może dojść do wycieku z siłownika hydraulicznego, co w efekcie prowadzi do zaolejenia tarcz ciernych sprzęgła. Obie sytuacje niestety uniemożliwiają jazdę. Warto więc reagować już na pierwsze objawy, świadczące o tym, że przypuszczalnie zużyte zostało łożysko sprzęgła.
Wymiana łożyska sprzęgła.
Niezależnie od tego czy łożysko stanowi integralną część z wysprzęglikiem, czy jest zupełnie osobnym elementem wyposażenia samochodu, w każdym modelu samochodu należy wymieniać łożysko sprzęgła. Częstotliwość tej czynności powinna być uzależniona od wymiany całego zestawu sprzęgła. Nie należy bagatelizować zaleceń wymiany tej części, ponieważ ewentualne koszty naprawy mogą znacznie przewyższyć wydatek zakupu nowego łożyska. Łożysko sprzęgła jest bowiem zaprojektowane w taki sposób, aby służyło podobną ilość czasu, co inne części zestawu sprzęgła.
Czasami niektórzy posiadacze samochodów, wymieniają tylko faktycznie zużyte części. Niestety są to pozorne oszczędności, ponieważ dodatkowa wizyta w warsztacie pochłonie kolejne pieniądze. Mechanik musi bowiem wykonać taką samą pracę, ponieważ w przypadku zmiany samego łożyska sprzęgła, jak i innych części, wymagany jest demontaż całej skrzyni biegów. W takim przypadku musimy zapłacić podwójne koszty robocizny. Doliczając do tego koszty wszystkich części, zapłacimy znacznie więcej, niż w przypadku wymiany od razu całego zestawu sprzęgła. Nie warto więc rezygnować z jednorazowej wymiany wszystkich elementów, ponieważ z pewnością takie działania nie będą opłacalne.