Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła

19 czerwca, 2018 Wyłączono przez admin

Sprzęgło rozłączne cierne jest podzespołem odpowiedzialnym z włączanie i rozłączanie napędu pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Tarcza sprzęgła jest najważniejszym jego elementem, to na jej powierzchni rozwija się siła tarcia dzięki odpowiedniemu dociskowi elementów pary ciernej.

Tarcza sprzęgła – ogólne informacje

Sprzęgło pełni także inne funkcje niż tylko przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów poprzez zastosowanie sił tarcia. Tarcza sprzęgła posiada tłumiki drgań skrętnych w formie kompletów sprężyn śrubowych, dzięki którym następuje względny obrót miejsca osadzenia oraz krawędzi tarczy nośnej, wyposażonej w przyniotowane okładziny cierne, względem siebie do kilku stopni. Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminowane są przeciążenia oraz drgania wynikające z gwałtownego sprzęgania elementów lub zmiany wartości przenoszonego przez sprzęgło momentu.

Tarcza sprzęgła jest elementem ciernym w związku z czym powinna odpowiadać wielu założeniom konstrukcyjnym. Istotnym warunkiem, który tarcza sprzęgła musi bezwzględnie spełniać, jest odpowiednia odporność na ścieranie a także możliwość pracy w wysokich temperaturach. Materiały stosowane do produkcji okładzin ciernych tarczy sprzęgła to między innymi  włókna węglowe, materiały organiczne, spieki węglowe oraz włókna szklane.

Warto jednak pamiętać, iż to sam kierowca i jego styl jazdy ma równie wysoki wpływ co zastosowane materiały na trwałość sprzęgła.

Tarcza sprzęgła w układzie z kołem dwumasowym

Jeżeli samochód wyposażony jest w układ napędu z zastosowanym dwumasowym kołem zamachowym, tarcza sprzęgła może być pozbawiona tłumika drgań lub też posiadać pojedynczy tłumik drgań. W przypadku gdy tarcza sprzęgła nie jest wyposażona w tłumik drgań w układzie stosuje się sztywną tarczę sprzęgłową ewentualnie tarczę z kompensacją przemieszczenia.

Wartości tolerancji silnika i skrzyni biegów, szczególnie jeśli wałki wejściowe skrzyni biegów nie posiadają łożyska pilotującego, powodują przemieszczenie pomiędzy skrzynią biegów a wałem korbowym. Jeśli dodamy do tego jeszcze sztywne tarcze sprzęgłowe, to może się przyczyniać to do powstawania niepokojącego hałasu na biegu jałowym, a w niektórych przypadkach nawet większego zużycia. Jedynym ratunkiem dla pozbycia się tego problemu jest zastosowanie tarczy sprzęgła z kompensacją przemieszczenia, dzięki której następuje promieniowe przemieszczenie piasty i ochrona przed potencjalnymi siłami promieniowymj na biegu jałowym a także przy niskich obciążeniach.