Zamiana koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe

Koło zamachowe kilkanaście lat temu było prostym, okrągłym elementem wymiennym samochodu. Z biegiem czasu powstawały to coraz wyższe momenty obrotowe silników w dolnych zakresach obrotów, co doprowadziło do zastąpienia sztywnego koła zamachowego kołem dwumasowym.

Sztywne koło zamachowe- budowa/ właściwości/ zastosowanie

   

    Sztywne koła zamachowe montowane są w pojazdach użytkowych tj. autokary, autobusy, samochody osobowe. Wykorzystuje się je od zawsze, spełniają one swoją funkcję jako część, która przenosi wysoki moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów. Dzięki takiemu działaniu sztywne koło zamachowe wraz ze sprzęgłem generuje wibracje oraz zmniejsza częstotliwość hałasu. Elementy te wykonane są z żeliwa, stali, jak i aluminium, które sprawdza się w autach sportowych ze względu na swoją lekkość. Rolą koła zamachowego jest to, że zapewnia on równomierną pracę silnika, pomaga w rozpędzaniu i odpalaniu samochodu, jak i upłynnia pracę silnika.

Zamiana koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe

    Istnieją dwa podstawowe powody usuwania kół dwumasowych. Wpływają na to czynniki finansowe i tuning. Koło zamachowe sztywne zakłada się, aby minimalizować koszty wymiany dwumasów. Ta alternatywa jest o kilkadziesiąt procent tańsza. Warto zwrócić też uwagę, że użytkownicy aut dokonują modyfikacji, ponieważ żywotność kół dwumasowych jest krótsza niż podstawowych zamachowych. Jedynym warunkiem takiej wymiany jest to, że polega ona na konwersji sprzęgła. W skład, którego wchodzi: tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łożysko sprzęgła i koło zamachowe jednomasowe.

Koła sztywne montuje się również dla zwiększenia momentu obrotowego silnika, ponieważ dwumasy nie wytrzymują przeciążenia, co prowadzi do szybkiego ich zużycia. Użytkownicy posiadający auta tuningowane wykluczają koła dwumasowe, wymieniają sprzęgła na mocniejsze dla prawidłowej eksploatacji samochodu.

Zalety i wady konwersji dwumasy na sztywne koło zamachowe

    Pozytywnymi aspektami wymiany kół jest to, że:

  • Minimalizowane są koszty wymiany.
  • W momencie awarii istnieje możliwość wymiany podzespołu sprzęgła, bez konieczności wymiany sztywnego koła zamachowego.
  • Koło zamachowe posiada zwartą konstrukcję, co wpływa dodatnio na trwałość modułu. Możliwe jest przejechanie do 200 tysięcy kilometrów bez konieczności naprawy.

Negatywne zaś strony takiej wymiany powodują, że:

  • Pojawia się większa ilość drgań i wibracji silnika, jak i całego samochodu
  • Auto wydaje więcej hałasu dochodzących z silnika i skrzyni biegów
  • Odczuwalne są szarpnięcia przy wciskaniu pedału gazu
  • Pogorszenie się stanu silnika
  • Obciążenie skrzyni biegów, a także i elementów wchodzących w jej skład

Zastąpienie koła dwumasowego sztywnym kołem zamachowym wiąże się z niebezpieczeństwem, ponieważ dwumasę wynaleziono po to, aby zniwelować wibracje, drgania oraz hałas, co nie daje gwarancji w przypadku zamiany. Ważną informacją jest również to, że nie do każdego modelu można dobrać zestaw do konwersji na koło masowe jednozamachowe. Ryzyko można podjąć wtedy, gdy ograniczone są fundusze, jak i planowana jest sprzedaż auta w niedalekiej przeszłości.

Dodaj komentarz